Det här gör Roslagsvatten vid ett längre avbrott i vattenleveransen

På Roslagsvatten har vi rutiner och planer för att hantera oförutsedda händelser som påverkar dricksvattnet.

Om vi inte kan leverera vatten via våra ledningar kan vi köra ut tankar med dricksvatten till våra kunder. Det kallas nödvatten. Detta kan exempelvis behövas om vi skulle råka ut för en större vattenläcka eller om dricksvattnet i ledningsnätet är obrukbart på grund av bakterier eller annat. 

Samhällsviktig verksamhet prioriteras

När vi kör ut nödvattentankar levereras dessa först till samhällsviktig verksamhet. Det är till exempel sjukhus, vårdcentraler, äldreboenden, skolor och förskolor. Det kan därför ta många timmar, upp till ett par dagar innan nödvattentankar ställs ut till platser för allmänheten. Du behöver se till att du har tillgång till vatten så att du klarar dig på egen hand, upp till en vecka, vid ett långvarigt avbrott. 

Information om händelsen

Våra huvudsakliga kanaler vid en driftstörning är vår webbplats och via sms. Beroende på händelsens omfattning informerar vi även via våra kommuners webbplatser, Sveriges radio P4 Stockholm, Facebook samt via Myndighetsmeddelande.
 

Dela sidan via e-post