Frågor och svar
Fler frågor och svarVattenläget i kommunen
Produktionsläget är stabilt. Vi uppmanar dock att undvika onödig vattenanvändning framför allt när det är varmt ute.
Hur gör jag för att fylla poolen?
Vill du fylla din pool kan du göra det med en vanlig trädgårdsslang. Vill du fylla din pool snabbt kan du kontakta en valfri entreprenör som arbetar med vattenleveranser via tankbil (ej Roslagsvatten). Vi har inte möjlighet att leverera vatten på annat sätt än via det normala ledningsnätet då stora uttag ur brandposter kan påverka vår vattenkvalitet negativt.
Byta ägare på fastigheten, hur gör jag?
Vid ett ägarbyte ska du göra en uppsägning av ditt abonnemang. Genom att använda vår e-tjänst eller fylla i vår uppsägningsblankett får vi tillgång på namn och personuppgifter på den nya fastighetsägaren. Om du har en vattenmätare ska den läsas av på flyttdagen och meddelas Roslagsvatten via blanketten. Den nya ägaren behöver inte lämna några ytterligare uppgifter men det är bra att kontrollera första fakturan så att avläsning och personuppgifter stämmer.
Varför har jag fått en högre kostnad för vattnet?
Vi får många frågor kring vattenförbrukningen och hur det kommer sig att den har gått upp.
Det beror på att vi fått in en ny avläsning av din vattenmätare som har förändrat din årsförbrukning. Eftersom vi fakturerar dig för en uppskattad förbrukning enligt din tidigare avläsning görs det därför en efterdebitering om förbrukningen ökat.
Det kan även vara så att det går åt mer vatten när man jobbar hemifrån i större utsträckning.
Om det ser orimligt högt ut, kan det vara idé att stänga alla kranar i fastigheten och se över toaletten om det rinner. Titta sedan på vattenmätaren så att den står stilla. Om det lilla hjulet snurrar även om alla kranar är stängda, kan det tyda på att du har en kran eller något annat som står och rinner.
En droppande kran kan slösa 100 liter vatten per dygn.
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
Nedan diagram visar hur en normalfördelning av vattenförbrukning kan se ut i ett hushåll. Men detta förutsätter att viss förbrukning också sker på annan plats.
Kan jag avanmäla att få fakturan i Kivra?
Om du inte vill få din faktura från oss till Kivra så kan du enkelt ändra det i inställningarna i Kivra.
- Logga in på Kivra
- Tryck på meny och välj inställningar
- Välj kategori: Brev
- Leta fram Roslagsvatten som avsändare
- Avmarkera digital post från avsändaren
Efter det kommer dina fakturor på post istället. Ångrar du dig sedan är det bara att ändra inställningen.
När ska jag läsa av vattenmätaren?
Vi baserar vattenförbrukningen på föregående avläsning. Läs gärna av vattenmätaren med jämna intervaller så får en mer rättvisande faktura. Läs mer om hur du läser av vattenmätaren här:
E-faktura och autogiro
E-faktura/elektronisk faktura och autogiro är ett snabbt, enkelt och säkert betalningssätt som du når genom din internetbank.
Gör såhär: Logga in på din internetbank. Gå in på Anmälan e-faktura/Anmälan elektronisk faktura. Sök och välj Roslagsvatten AB.
Vill du betala via autogiro går du in på din internetbank och söker fram Roslagsvatten och välj sedan det kommunbolag som du hör till. Har du inte tillgång till internetbank kan du även ringa oss för att få en blankett för att ansöka om autogiro skickad till dig. 08-540 835 00.
Hur kallt är vattnet?
Hur kallt vattnet är när den kommer till din kran är svårt att svara på. Ut från vattenverket får vattnet maximalt vara + 20 grader men så varmt är det dock inte i normalfallet. Det finns inga krav på temperaturen på det vatten som når till dig som kund, utan det får den temperatur som omgivande mark har. Vattenledningarna ska ligga på frostfritt djup så det kan vara kallt men inte under noll. På sommaren stiger ofta temperturen något jämfört med vinterhalvåret. Temperaturen påverkas också av ledningarna inne på den egna fastigheten och i byggnaden.
Hur får jag nya matavfallspåsar?
Klicka här så hittar du information om hur du får tag på nya matavfallspåsar.
Hur får jag bort missfärgat vatten?
För att få bort missfärgat vatten spolar du kallvatten i kranarna hemma (kök, badrum, tvättstuga etc.) tills vattnet blivirt ofärgat. Om problemet kvarstår efter 15 minuters spolningber vi dig kontakta vår kundservice.
Missfärgat vatten beror ofta på att rost lossnar och följer med från ledningsnätet. Orsaken kan vara avstängningar eller arbeten på ledningsnätet. "Vitt" vatten beror på att det har kommit in små mikrobubblor av luft i vattnet. Luftbubblorna försvinner om vattnet får stå någon minut. Dricksvattenkvaliteten påverkas inte.
Vad är det för hårdhetsgrad på vattnet?
Hårdhetsgraden ligger mellan 4 och 6,5 dH (tyska hårdhetsgrader). Dosera tvätt- och diskmedel efter mjukt vatten på paketet. Du behöver normalt inte dosera salt i diskmaskinen.
Läs mer om dricksvattnet här.
Vad är det för pH-värde på vattnet?
pH-värdet på ditt dricksvatten är 8,3.
Kan jag installera en avfallskvarn?
Eftersom vi i dagsläget vet för lite om hur avfallskvarnar påverkar ledningsnätet är det inte tillåtet att installera avfallskvarn i de kommuner där vi ansvarar för ledningsnätet.