Grundvatten i kranarna i Knivsta vecka 21
Den 19 och 20 maj kommer Norrvatten att testköra Märsta grundvattenverk som är ett av Norrvattens reservvattenverk. Detta betyder att abonnenter Sigtuna, Knivsta och Upplands Väsby helt eller delvis kommer få ett annat dricksvatten än i vanliga fall. Det är också möjligt att Upplands-Bro, Vallentuna och Norrtälje får en mycket liten andel grundvatten blandat med det vanliga vattnet.
Norrvatten levererar normalt dricksvatten från Görvälnverket som använder ytvatten från Mälaren. Märsta grundvattenverk använder grundvatten från Norra Stockholmsåsen. Grundvattnet har en mycket hög kvalitet, men en annan teknisk sammansättning än ytvattnet. Det klassas om hårt, vilket betyder att det innehåller relativt höga halter av kalcium och magnesium och har en högre salthalt. Hårdhetsgraden på vattnet är 15dH, jämfört med 5-6 dH för Mälarvattnet.
Grundvattenverket kommer att leverera vatten den 19 och 20 maj. Förändringen av vattnet kommer att ske med några dagars fördröjning. Görvälnverket kommer också att leverera vatten till dessa kommuner under perioden, vilket betyder att abonnenter i berörda kommuner kommer få ett ”blandat” vatten. Störst andel grundvatten får Knivsta och Sigtuna. Upplands Väsby, framför allt norra delarna av kommunen, kommer få en mindre andel grundvatten. Det är också möjligt att Upplands-Bro, Vallentuna och Norrtälje får en mycket liten andel grundvatten.
Vanliga konsumenter kommer troligen inte märka skillnaden i vattenkvalitet. Möjlighet kan det uppstå kalkutfällningar i disk- och tvättmaskiner samt vattenkokare. Eventuellt kan det även uppstå kalkfläckar på lufttorkad disk.