Nya regler för ensilageplast på våra återvinningscentraler
Från och med 1 april 2026 tar Roslagsvatten inte längre emot ensilageplast eller rundbalsnät på våra återvinningscentraler.
Varför sker förändringen?
Ensilageplast som lämnas på återvinningscentraler idag går i huvudsak till förbränning. Samtidigt finns det etablerade system som gör det möjligt att materialåtervinna plasten, vilket är ett bättre alternativ ur både klimat- och resursperspektiv.
Branschföreningen Svepretur har ett nationellt insamlings- och återvinningssystem som är särskilt anpassat för lantbrukare, odlare och hästägare. Där tas ensilageplast om hand för materialåtervinning.
Vad gäller från 1 april 2026?
- Ensilageplast och rundbalsnät tas inte längre emot på Roslagsvattens återvinningscentraler.
- Avfallet ska i stället lämnas via Svepreturs insamlingssystem.
Läs mer om hur och var du kan lämna ensilageplast på Svepreturs webbplats