Nya regler för ensilageplast på våra återvinningscentraler

Från och med 1 april 2026 tar Roslagsvatten inte längre emot ensilageplast eller rundbalsnät på våra återvinningscentraler.

Ensilageplast

Varför sker förändringen? 

Ensilageplast som lämnas på återvinningscentraler idag går i huvudsak till förbränning. Samtidigt finns det etablerade system som gör det möjligt att materialåtervinna plasten, vilket är ett bättre alternativ ur både klimat- och resursperspektiv. 

Branschföreningen Svepretur har ett nationellt insamlings- och återvinningssystem som är särskilt anpassat för lantbrukare, odlare och hästägare. Där tas ensilageplast om hand för materialåtervinning. 

Vad gäller från 1 april 2026? 

  • Ensilageplast och rundbalsnät tas inte längre emot på Roslagsvattens återvinningscentraler. 
  • Avfallet ska i stället lämnas via Svepreturs insamlingssystem. 

Läs mer om hur och var du kan lämna ensilageplast på Svepreturs webbplats