Frågor och svar om vattenkiosker
Vad är en vattenkiosk?
Var finns vattenkiosken?
Varför öppnar Roslagsvatten envattenkiosk?
För att skydda dricksvattnet i våra ledningsnät kommer Roslagsvatten att låsa alla brandposter. Vi öppnar vattenkiosken för att våra kunder fortfarande ska kunna hämta vatten på ett snabbt och smidigt sätt.
En vattenkiosk har installerade backventiler och återströmningsskydd, vilket förhindrar att smitta kan komma in i ledningsnäten.
Byggföretag, asfaltläggare, spolbilsföretag och kommunal verksamhet är exempel på kunder som kan ha nytta av vattenkiosken.
Varför ska brandposterna låsas?
Vem kan tanka i en vattenkiosk?
Vilken utrustning behöver jag, behöver jag egen slang?
För att kunna tanka vatten från vattenkiosken behöver du ha med en egen slang.
I vattenkiosken sitter en brandkoppling 63, som vanligen används av brand- och spolbilar.
Har du en 1 kubikmeterstank och vill fylla lite saktare kan du använda en egen slang med klokoppling. Då behövs en klokoppling 32x63 SMS 1181. Ytterligare instruktioner finns i vattenkiosken.
Vad kostar det att tanka vatten?
Avgiften per nyckel är 500 + moms.
Avgift per borttappad nyckel är 500 kr + moms.
Avgift per kubikmeter uttaget vatten (vatten/spillvatten) är 28 + moms.
När är vattenkiosken öppna?
Hur får jag nyckel?
- Fyll i blanketten som du hittar här: vattenkiosk@roslagsvatten.se), post (Roslagsvatten box 437 184 26 Åkersberga) eller lämna i receptionen på Sågvägen 2. Skicka blanketten till oss via e-post (
- När företaget är registrerat som kund, skapas nyckeln till vattenkiosken och du kommer att få ett e-postmeddelande med eget inlogg till www.vattenkiosk.se och information om var du kan kvittera ut din nyckel/nycklar.
- En administrativ avgift på 500 kronor + moms kommer att tas ut vid registrering.
- På www.vattenkiosk.se kan du enkelt se hur mycket vatten man har tankat, vid vilka tillfällen och var vattenkiosken finns. Det finns även en app som man kan ladda ner till sin telefon/surfplatta.