Närsorterat Vaxholm - Vi som bor på skärgårdsö
Vaxholms Stad inför ett nytt, mer lättillgängligt sätt att samla in avfall - Närsorterat.
För dig som bor på ö utan bro- eller bilfärjeförbindelse betyder det att du kan sortera och lämna alla dina förpackningar tillsammans med mat- och restavfallet nära din bostad och många gånger slipper du åka till en vanlig återvinningsstation.
Så fungerar det
För att förenkla avfallshanteringen och öka materialåtervinningen kommer insamling av restavfall, matavfall, tidningar och förpackningar ska ske via gemensamma insamlingsplatser. Dessa platser kallas Loop-stationer.
Loop-stationen har kärl för alla avfallsslag och Roslagsvatten ansvarar för städning, tömning och underhåll.
Vad är en Loop-station?
En Loop-station är en gemensam insamlingsplats där du kommer kunna lämna matavfall, restavfall, pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar. Roslagsvatten kommer att ansvara för Loopen och att städning, tömning och underhåll sker.
Hur långt har vi kommit och vad är nästa steg?
Arbetet med att införa Loop-stationerna kommer ske stegvis. Under våren 2025 har Roslagsvatten bjudit in fastighetsägare till inledande dialogmöten om lämpliga platser för Loop-stationerna. Dialogen har också bidragit till att kartlägga förutsättningarna inför kommande upphandlingar.
Vad händer efter dialogmötena?
Roslagsvatten kommer att arbeta vidare med att göra fältbesök på de föreslagna platserna, överenskomma med berörda markägare för att därefter påbörja tillståndsprocessen. När platserna är fastställda inleds planering och utformning av Loop-stationerna. Införandet av insamlingssystemet påbörjas hösten 2026 och pågår t.o.m. slutet av 2028. Under 2029 upphör sedan säckhämtningen.
Frågor och svar