Ta för vana att läsa av din vattenmätare regelbundet för att undvika höga kostnader. Att bara fortsätta betala dina fakturor på prognoser över förbrukningen är inte bra över längre tid då stora förändringar av förbrukningen innebär motsvarande förändringar på fakturan. Ytterligare en anledning till att läsa av mätaren regelbundet är att du kan upptäcka läckage och på så sätt slippa både skador på fastigheten och onödiga kostnader.
Kontrollera att ditt mätarnummer stämmer överens med det nummer som står på hemsidan eller på avläsningskortet som vi skickat till dig. Mätarnumret hittar du på insidan av locket eller på kanten av mätaren.
Läs av mätarställningen i din vattenmätare. Det är dom fem första siffrorna som ska anges. Om din mätare har röda sifferfält ska dessa uteslutas.
Exempel på mätare
Bild
Bild
Mätarnummer: 20496 Avläsning: 01021
Mätarnummer: 176160 Avläsning: 00923, röda siffror ska uteslutas
Om du får ett avläsningskort från oss så betyder det att vi saknar en avläsning på din vattenmätare. Det finns tre sätt att registrera en avläsning på: Mina sidor
Logga in och registrera din avläsning. Det är bara du som fastighetsägare som kan logga in med BankID på mina sidor. Här kan du lämna en avläsning så ofta du vill.
Avläsningskort Du kan välja att fylla i svarstalongen och skicka tillbaka den till oss via post, mottagaren betalar portot.
Kundservice Mejla kundservice på info@roslagsvatten.se eller ring oss på 08-540 835 00. Du behöver ange vilken kommun du bor i, ditt mätarnummer, adress, datum för avläsningen och mätarställningen.
Om du får felmeddelande Får du felmeddelande om att din mätarställning inte ligger inom rätt intervall så ber vi dig kontrollera mätarställningen igen.
När vattenåtgången ökar utan synbar anledning kan orsaken vara ett läckage. Rinnande toaletter, droppande kranar eller en trasig ventil i varmvattenberedaren är de vanligaste orsakerna. Små läckage blir med tiden stora volymer och därför bör dessa åtgärdas omgående. Annars kan det bli onödigt höga fakturor. Du kan alltid kontrollera din vattenmätare genom att titta så att kugghjulet i mätaren står still då inget vatten brukas i fastigheten.
Kontakta vår kundservice genom att mejla till info@roslagsvatten.se eller ringa oss på 08-540 835 00 om du behöver hjälp.