Vattenmätarbyte
Första steget i vattenmätarbytet är att du får ett brev från Roslagsvatten med information om hur processen går till samt en tidsbokning då bytet ska ske. Behöver du byta denna tid? Se längre ner på sidan.
Roslagsvatten byter alla kunders vattenmätare med jämna intervaller, sk revisionsbyten. Hur ofta mätarna ska bytas styrs av kontrollorganet Swedac, för hushåll är uppesittningstiden vanligtvis 10 år. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation och åtgärda eventuella brister.
Inför vårt besök ber vi dig kontrollera att:
- Vattenmätaren är placerad i ett frostfritt utrymme
- Godkända avstängningsventiler finnas på varje sida om mätaren (LK580, LK581 och LK582 är inte godkända och behöver bytas)
- Väggparti och golvet intill är vattentåliga
- Mätarplatsen är upplyst
- Vattenmätaren är monterad i en vattenmätarkonsol och anpassad för Roslagsvattens vattenmätare för villa som mäter 220 mm
- Mätarkonsolen är anpassad för storleken på vattenmätaren, förminsknings- eller övergångskopplingar är inte godkända
Här kan du läsa mer om kraven på en godkänd mätarplats:
Så här kontrollerar du dina avstängningsventiler (OBS! Gäller ej LK580, LK581 och LK582, se nedan):
Öppna en kran med kallvatten och stäng en ventil åt gången vid mätaren. Slutar vattnet rinna, och står det svarta hjulet på mätarens räkneverk stilla? Då fungerar ventilerna som de ska.
LK580, LK581 och LK582
Om du har ventiler som är märkta LK580, LK581 eller LK582 behöver du kontakta en VVS-firma för åtgärd då de inte längre är godkända och får därför inte hanteras av Roslagsvattens tekniker. LK är en gammal konstruktion med stora brister i hållbarhet. Ventilerna går lätt sönder när de stått orörda ett tag, de skjuts då rakt upp i luften av vattentrycket och kallas därför ofta för ”champagneventiler”. Försök inte att själv vrida på ventilen innan den är utbytt, du kan skada dig på den uppskjutande korken samt få en omfattande vattenskada.
Om du behöver åtgärda något i din installation men inte hinner göra det innan vårt besök ber vi dig avboka din tid.
Passar inte tiden?
Skulle tiden som vi föreslår inte passa kontaktar ni teknikern på det telefonnummer som anges i aviseringsbrevet och bokar om till en tid som passar er.
Om mätarplatsen behöver åtgärdas
Om du behöver åtgärda något i din installation men inte hinner göra det innan vårt besök, ber vi dig avboka din tid. Det gör du genom att kontakta teknikern på det telefonnummer som anges i aviseringsbrevet. När du sedan åtgärdat det som behövs bokar du en ny tid för vattenmätarbyte hos Roslagsvattens kundservice på info@roslagsvatten.se
Om du behöver göra åtgärder på tex ventiler, vattenledning eller konsol kommer det krävas en avstängning av vattnet till fastigheten. Kontakta Roslagsvattens kundservice på info@roslagsvatten.se och boka en tid för vattenavstängning.
Observera att endast Roslagsvattens tekniker får stänga av vattnet till fastigheten samt att vattenavstängningen medför en kostnad enligt gällande VA-taxa. Vattenmätaren kan sedan oftast bytas i samband med VVS-arbetet och du behöver då inte boka ny tid för vattenmätarbytet.
Vattenmätarna får ej bytas av privatpersoner
Vattenmätarna byts alltid av vår egen personal eller en entreprenör som vi har utsett, ingen annan får hantera våra vattenmätare då detta är Roslagsvattens egendom.
Teknikern kommer på avtalad tid och byter ut er vattenmätare. Är ni inte hemma vid besökstillfället kommer ni att debiteras en avgift enligt gällande VA-taxa.