Vattenmätarbyte

Roslagsvatten byter alla kunders vattenmätare med jämna intervaller, sk revisionsbyten. Hur ofta mätarna ska bytas styrs av kontrollorganet Swedac, för hushåll är uppesittningstiden vanligtvis 10 år. Inför ett vattenmätarbyte ber vi dig kontrollera din nuvarande installation och åtgärda eventuella brister.

 

Nedan följer en stegvis förklaring hur det går till.

      Vi skickar ut ett aviseringsbrev till dig med datum, tid och information inför ert mätarbyte.

      Bild
      aviseringsbrev för byta av vattenmätare

      Är du osäker på om din mätarplats är godkänd? Ta ett foto och mejla till info@roslagsvatten.se så hjälper vi dig!

      Inför vårt besök ber vi dig kontrollera att:

      • mätaren sitter i en vattenmätarkonsol (väggfäste)
      • ledningarna är i sådant skick att det går att genomföra ett byte
      • mätaren är åtkomligt så att det ur ett arbetsmiljömässigt rimligt sätt går att genomföra ett byte
      • avstängningsventiler finns före och efter mätaren. Kontrollera att ventilerna fungerar samt att de håller tätt, de ska kunna stängas helt. Var försiktig när du vrider ventilerna så dom inte går sönder. 

      Så här kontrollerar du dina avstängningsventiler - Gäller ej LK580, LK581 och LK582, se nedan:

      Öppna en kran med kallvatten och stäng en ventil åt gången vid mätaren. Slutar vattnet rinna, och står det svarta hjulet på mätarens räkneverk stilla? Då fungerar ventilerna som de ska.

      LK580, LK581 och LK582

      Om du har ventiler som är märkta LK580, LK581 eller LK582 behöver du kontakta en VVS-firma för åtgärd då de inte längre är godkända och får därför inte hanteras av Roslagsvattens tekniker. LK är en gammal konstruktion med stora brister i hållbarhet. Ventilerna går lätt sönder när de stått orörda ett tag, de skjuts då rakt upp i luften av vattentrycket och kallas därför ofta för ”champagneventiler”. Försök inte att själv vrida på ventilen innan den är utbytt, du kan skada dig på den uppskjutande korken samt få en omfattande vattenskada.

      Bild
      ventil LK580 på konsol
      Bild
      ventilen LK580

      Om du behöver åtgärda något i din installation men inte hinner göra det innan vårt besök ber vi dig avboka din tid.

      Passar inte tiden?

      Skulle tiden som vi föreslår inte passa kontaktar ni teknikern på det telefonnummer som anges i aviseringsbrevet och bokar om till en tid som passar er.

      Om mätarplatsen behöver åtgärdas

      Om du behöver åtgärda något i din installation men inte hinner göra det innan vårt besök, ber vi dig avboka din tid. Det gör du genom att kontakta teknikern på det telefonnummer som anges i aviseringsbrevet. När du sedan åtgärdat det som behövs bokar du en ny tid för vattenmätarbyte hos Roslagsvattens kundservice på info@roslagsvatten.se

      Om du behöver göra åtgärder på tex ventiler, vattenledning eller konsol kommer det krävas en avstängning av vattnet till fastigheten. Kontakta Roslagsvattens kundservice på info@roslagsvatten.se och boka en tid för vattenavstängning.

      Observera att endast Roslagsvattens tekniker får stänga av vattnet till fastigheten samt att vattenavstängningen medför en kostnad enligt gällande VA-taxa. Vattenmätaren kan sedan oftast bytas i samband med VVS-arbetet och du behöver då inte boka ny tid för vattenmätarbytet.

      Vattenmätarna byts alltid av vår egen personal eller en entreprenör som vi har utsett, ingen annan får hantera våra vattenmätare då detta är Roslagsvattens egendom. 

      Teknikern kommer på avtalad tid och byter ut er vattenmätare. Är ni inte hemma vid besökstillfället kommer ni att debiteras en avgift enligt gällande VA-taxa.

Dela sidan via e-post