Vattenmätarplats nyinstallation
Mätaren ska kunna monteras enligt Roslagsvattens instruktioner gällande utformning av vattenmätarplats. Gäller för alla typer av mätarplatser exempelvis parallellkopplade, vattenmätarskåp och vattenmätarbrunn.
Skallkrav:
• Det skall finnas en mätarkonsol för fastsättning av rör och mätare mot fast underlag, med mått 190-220 mm.
• Det skall vara fungerande och godkända avstängningsventiler före och efter vattenmätaren, annars kan mätaren inte bytas. Gamla ventiler av typ LK580, LK581 och LK582, är inte godkända och behöver bytas innan vattenmätarbytet genomförs.
• Vattenmätaren får inte vara fast inbyggd utan skall vara åtkomlig för byte.
• Mätarplatsen skall vara i frostfritt utrymme.
• Mätarkonsol med avstängningsventiler och kopplingar före och efter vattenmätaren är fastighetsägarens egendom och behöver därför kontrolleras regelbundet så att de går att stänga vid behov.
Arbetsmiljö:
Av arbetsmiljöskäl skall mätaren vara lättåtkomlig för byte och mätarplatsen väl upplyst.
• I bilden angivna mått (höjd, bredd och avstånd) samt god belysning ger en lättåtkomlig mätarplats.
• Förutsättningarna kommer vara unika för varje enskild mätarplats och det är därför montören av vattenmätaren som slutligen bedömer om mätarbytet kan ske under godtagbar arbetsmiljö.
Rekommendationer till fastighetsägaren:
• För att skydda mot eventuellt läckage rekommenderas vattentåligt väggparti och golv intill vattenmätaren samt golvbrunn.
Fastighetsägarens ansvar:
Vattenmätaren är ofta placerad där vattenledningen kommer in i huset, exempelvis i pannrum, badrum eller källare. Roslagsvatten eller av Roslagsvatten utsedd entreprenör har rätt att kostnadsfritt disponera vattenmätarplatsen, sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt till- och frånkoppla mätaren.
Fastighetsägaren ansvarar för att vattenmätaren inte skadas. Den installerade mätaren måste skyddas mot både värme och kyla. Vattenmätare som finns i ouppvärmda utrymmen riskera att frysa sönder vilket kan orsaka stora vattenskador samt generera merkostnad för både dig som fastighetsägare och Roslagsvatten.
Om mätaren inte går att byta eller är skadad, sker debitering enligt gällande VA-taxa.
Kontakta Roslagsvattens kundservice på info@roslagsvatten.se om du har några frågor.