Extra tjänster

Vi har många tjänster att erbjuda kommunens hushåll. Här är några exempel.

Extra tömning

Behöver du en extra tömning av tunnan, är du välkommen att beställa det genom att kontakta vår kundservice. Tunnan töms då inom tre arbetsdagar. Detta gäller endast helgfria dagar. Till exempel, om du ringer en fredag töms din tunna följande onsdag. 

Extra säck

Om du tillfälligt har mycket avfall, går det bra att ställa ut en extra säck bredvid din vanliga tunna mot en kostnad. OBS! Säcken får väga max 15 kg. Om du återkommande måste ställa ut en extra säck, kanske det kan vara en god idé att ändra ditt abonnemang. Prata med oss!

Kärltvätt

Vi rekommenderar att du tvättar ditt kärl regelbundet, minst en gång per år, för att kärlet inte ska lukta illa och dra till sig ohyra. Vill du ha hjälp med att tvätta ditt kärl kan du beställa en kärltvätt genom att kontakta vår kundservice.

Du är välkommen att kontakta vår kundservice för att beställa en tjänst.

 

Har du kyl- och vitvaror som du vill bli av med, kan du kostnadsfritt beställa en hämtning av en enhet. Behöver du fler hämtningar beställer du det mot en kostnad.

Du som bor på fastlandet, Rindö, Skarpö eller Resarö kan mot kostnad beställa hämtning av grovavfall i storsäck om 1 kbm (max 1500 kg). Det gör du genom att kontakta vår kundservice.

Här kan du läsa om våra tjänster för trädgårdsavfall, rulla vidare ner på sidan för att se alla tjänster och priser.

För dig som bor i småhus i tätort finns möjligheten att få ditt trädgårdsavfall hämtat. Trädgårdsavfall innebär gräsklipp och löv, växtdelar som blir över vid trädgårdsskötsel, fallfrukt, ris, grenar och kvistar. Max diameter för grenar är 5 cm. Det du lägger i trädgårdsavfallskärlet komposteras och blir till ny anläggningsjord.

Boende på Ljusterö kan beställa storsäck för sitt trädgårdsavfall, se längre ner på sidan.

Abonnemang
I abonnemanget ingår ett 370-liters kärl för ditt trädgårdsavfall som vi kör hem till dig. Kärlet tömmer vi under perioden april till mitten av november. Observera att ingen hämtning sker under juli månad. Under vintern ställer du undan kärlet.

Trädgårdskärlet töms följande veckor: 14, 18, 22, 26, 34, 38, 42, 46. Enterprenören har hela veckan på sig för hämtning.

Checklista inför tömning:
- Kärlet ska vara utställt kl. 06.00 måndag på din hämtvecka.
- Kärlet ska placeras vid tomtgränsen, eller där bilen kan stanna.
   Hjulen och handtaget som man flyttar kärlet med ska vara vänt
   utåt mot gatan.
- Kärlet ska vara väl synligt och lättåtkomligt.
- Vägen mellan kärlet och sopbilen får inte blockeras.
- Plastpåsar, plastsäckar, krukor, jord och sten får ej
   finnas i kärlet.
- Överfulla kärl töms ej. Locket på kärlet ska gå att stänga.
- Ligger det felaktigt material i kärlet kan vi tyvärr inte
   tömma kärlet.
- Diameter max 5 cm på grenar och stubbar.
- Inga lösa säckar utanför kärlet kommer att hämtas.
   Endast beställd storsäck kan användas.
- OBS! Det är inte tillåtet att lägga trädgårdsavfall i ditt
   matavfallskärl.

Om du har tunga saker, dela upp ditt trädgårdsavfall på flera hämtningstillfällen. Fallfrukt kan lämnas i trädgårdskärlet i mindre mängder. Större mängder fallfrukt lämnas på Brännbackens ÅVC. Kärl som inte går att flytta för att de är för tunga kommer inte att tömmas.

 

Hämtning av trädgårdsavfall i storsäck

Hämtning av trädgårdsavfall i storsäck görs efter beställning. I avgiften ingår leverans av storsäck, hämtning och behandling. Beställ tjänsten genom att ringa Kundservice.

Checklista för storsäck:
-    Storsäck ska vara utställd kl. 06.00 på hämtdagen.
-    Storsäck ska placeras vid tomtgränsen och vara väl
   synlig och lättåtkomligt.
-    Storsäck måste vara så placerad att den går att
   lyfta med kranbil.
-    Plastpåsar, plastsäckar, krukor, jord och sten får ej
   finnas i storsäcken.
-    Ligger det felaktigt material i storsäcken kan vi tyvärr
   inte tömma kärlet.
-    Hämtning bokas 7 arbetsdagar i förväg.

 

Tillfälligt uppställd container

Avgifterna avser utsättning, hemtagning samt en tömning av containern. Hyra per dag av container samt behandling av trädgårdsavfallet tillkommer. Beställ tjänsten genom att ringa Kundservice. 

Checklista för tillfälligt uppställd container:
-    Hämtning bokas 7 arbetsdagar i förväg.