Hoppa till huvudinnehåll

För akuta ärenden i Ekerö, Vallentuna, Knivsta, Vaxholm eller Österåker ring jouren på 08-540 835 00

För akuta ärenden i Täby ring 08-768 03 12

  • Lyssna
  • Mina sidor
  • Driftstörningar Inga drifstörningar
  • Mina sidor
  • Driftstörningar Inga drifstörningar

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Startsida

Main navigation

  • Vatten och avlopp
    • Kommunalt vatten
      • Anslutning vatten och avlopp
      • Vårt vatten
      • Ordlista för vatten och avlopp
      • Informationsmaterial
      • Vid kris
      • Dricksvatten
      • Taxa och bestämmelser
      • Pool, spa och badtunna
      • Skadeanmälan
    • Kommunalt avlopp
      • Släng inget i avloppet
      • Spillvatten
      • Våra reningsverk
    • Dagvatten
      • Vad är dagvatten?
      • Dränera eller byta ledningar
      • Förebygg översvämning
      • Tomtens planering
      • Tips och råd
    • Enskilt avlopp/slam
      • Vad är enskilt avlopp?
      • Egen sugledning
      • Förutsättningar
      • Inför slamtömning
      • Tömningsschema
      • Avgifter
      • Journummer
      • Latrinhämtning
  • Avfall och återvinning
    • Sophämtning
      • Hämtningsschema
      • Säker sophämtning
      • Villor och andra småhus
      • Informationsmaterial
    • Avfall
      • Avfall -ett gemensamt ansvar
      • Skärgården
      • Lägenhet/bostadsrättsförening
      • Avgifter och tjänster
      • Hämtningsschema
      • Matavfall
      • Hantering av avfall
      • Renhållningsordning
    • Återvinning
      • Öppettider på våra ÅVC:er
      • Här återvinner du
      • Förpackningsinsamling
      • Returpapper
      • Betalsystem för företag
  • Kundservice
    • Bra att veta
      • Öppettider
      • Betalningssätt
      • Kundforum
      • Om du inte hittar vad du söker
      • Skadeanmälan
      • Frågor och svar
      • Störningsmeddelande via mobilen
    • För företag/verksamheter
      • Krav på e-faktura
      • Momshantering
      • Att hämta stora mängder vatten
      • Frågor och svar om betalsystemet på ÅVC
      • Grovavfall
      • Vattenkiosker
      • Utsläpp av vatten
      • Fettavskiljare
      • Fordonstvättar
      • Avfallsabonnemang
      • Informationsmaterial
    • För dig som bor i Ekerö
      • Kundservice
      • Kundforum
      • Mina sidor
      • Taxa och bestämmelser
    • För dig som bor i Täby
      • Kundservice
      • Blanketter
      • Vanliga frågor och svar
      • Kundforum
      • Mina sidor
      • Driftstörningar
      • Taxa och bestämmelser
  • Om oss
    • Vårt uppdrag
      • Vår historia
      • Så här jobbar vi
      • Vision och värderingar
      • Våra partners
      • Vårt uppdrag
      • Organisation
    • Styrelser
      • Roslagsvatten
      • Ekerö
      • Knivsta
      • Vallentuna
      • Vaxholm
      • Österåker
      • ÖVAR
      • Årsredovisningar
      • Protokoll
    • Värt att veta
      • Korta fakta om Roslagsvatten
      • Våra certifieringar
      • Hållbarhetsarbete
      • Tillgänglighet på sajten
      • Lyssna - talande webb
      • Allmänna handlingar
      • Dataskyddsförordning
      • SMS vid driftstörningar
      • Visselblåsarkanal
      • Vid kris
    • Press
      • Presskontakter
      • Pressbilder
      • Nyheter
    • Våra projekt
      • Ny avloppslösning för Knivsta kommun
      • Nytt reningsverk i Margretelund
      • Vallentuna Överföringsledning
      • Vaxholms Överföringssystem
  • Jobba hos oss
  • Mina sidor
  • Sök
  • Driftstörningar Inga drifstörningar

Sökresultat

(391 träffar)
  • österåker
  • vaxholm
  • ekerö
  • knivsta
  • vallentuna
  • täby
  • aktuellt
  • blankett
  • anslutning vatten och avlopp
  • informationsmaterial
  • press
  • tips
  • så här gör du
  • styrelser
  • företag eller verksamhet
  • kommunalt avlopp
  • dricksvatten
  • miljötips
  • roslagsvattens uppdrag
  • taxor och bestämmelser
  • projekt
  • vanliga frågor
  • vattenläcka
  • avlopp
  • vatten
  • avfall
  • nyanslutning
  • enskilt
  • verksamheter/företag
  • dagvatten
  • fakturafrågor

Blankett nyttjande av grannens fastighet vid avfallshämtning

Matavfall

Så här kommer du igång - Villa och småhus De som inte redan har kommit igång med matavfallssorteringen kommer få ett startkit i nästa fas med start i december. Bor du i flerbostadshus eller en bostadsrättsförening kan du kontakta fastighetsägaren eller styrelsen för att informera dem om att du vill sortera ut matavfallet. Det är de som tar beslutet och kan beställa soptunnor för...

Eget dricksvatten

Läs mer på kommunens hemsida hur du går till väga för att testa ditt vatten.  

Eget dricksvatten

Läs mer på kommunens hemsida hur du går till väga för att testa ditt vatten.Länk till kommunens hemsida om drickvatten

Etappindelning och tidplan

Kontaktuppgifter

Övergripande frågor om VA-utbyggnaden Mats Falås, Roslagsvatten, mats.falas@roslagsvatten.se, 08-580 209 56 Frågor om anslutningsavgift för VA Oskar Glemryd, Roslagsvatten, oskar@roslagsvatten.se, 08-580 209 55 Frågor om fiberanslutning Thomas Molin, ...

Övrig information

Fiber- och elnätutbyggnadUtöver vatten- och avloppsledningar förlägger vi också fiber tillsammans med Österåker stadsnät. Österåker stadsnät kommer att erbjuda fastighetsägare möjlighet att ansluta till fibern.E.ON kommer också passa på att öka kapaciteten i elnätet i samband med Roslagsvattens VA-utbyggnad.Störningar i trafikenEntreprenör för ledningsarbetet är Leif Andersson Entreprenad, ett...

Tips för vintern

Undvik utebliven hämtning Kyla, snö och halka – här finns samlat vad du behöver tänka på vid vinterväder för att vi ska kunna hämta ditt avfall och slamtömning.   Restavfall och matavfall Ploga och halkbekämpa tillfartsvägen till din fastighet, sopbilens uppställningsplats och vändplats. Vägen behöver ha en plogad bredd på minst 3,5 meter. Observera! Ploga inte upp mer utrymme...

Matavfallspåsar

Välj din kommun och se var du kan hämta matavfallspåsar. Endast våra avsedda matavfallspåsar får användas, ej plast- eller majspåsar.  

Dataskyddsförordningen

Registrering och hantering av personuppgifter sker vid tecknande av VA- och avfallstjänster samt vid löpande drift och administration av tjänsterna. Uppgifterna hanteras och lagras ändamålsenligt för att kunna leverera VA- och avfallstjänster. Alla personuppgifter vi registrerar används endast för internt bruk och bevaras i enlighet med gällande lagstiftning så länge det är nödvändigt för att...

Villor och andra småhus

Avfallsabonnemang i skärgården

Permanentboende Du som är permanentboende i skärgården (gäller öar utan väg- eller färjeförbindelse) kan välja att ha hämtning 13 eller 26 gånger per år. Vill du ha hämtning 13 gånger per år måste du kompostera ditt matavfall i en godkänd kompostanläggning. Ansökan görs hos Södra Roslagens Miljö- och hälsoskyddsenhet. Fritidsboende För dig som fritidsboende i skärgården som bara nyttjar...

Grovavfall

Hämtningsschema

Har du trädgårdsavfallshämtning eller bor i skärgården? Hämtning kan ske under hela veckan, så ställ ut kärlet på måndag och låt det stå tills att det blir tömt. Välj din kommun:

Här återvinner du

Öppettider på återvinningscentralen  

Det här kan du lämna

Översiktskarta

  

Återbruket

På Brännbackens återvinningscentral kan du lämna hela och rena saker i Återbruket. Vi samarbetar t ex med Human Bridge och Berga Secondhand. Human Bridge tar emot hela kläder som de säljer vidare i sina butiker, de tar även emot uttjänta kläder för textilåtervinning. Berga Secondhand tar emot hela möbler och saker som de säljer vidare i sin butik i Åkersberga. Du kan naturligtvis alltid försöka...

Lämna ditt elavfall i butik

Elavfallsskåp Det finns behållare där du kan lämna småelektronik, så kallade Samlare. Här kan du lämna dina glödlampor, lågenergilampor, batterier, smått elektronikavfall och kvicksilvertermometrar. I vissa samlare kan du även lämna lysrör.  

Dricksvatten

Vi gör kvalitetskontroller i vårt ledningsnät, året om. Det vatten som levereras i våra kommuner kommer främst från Mälaren. Och även om råvattenkvaliteten är mycket bra och vattenverken effektiva, så är Mälaren en mycket känslig miljö som vi måste vara rädda om. Några enkla tips är att använda miljövänliga tvättmedel när du rengör bilen och trädgårdsmöblerna och aldrig spola ner sådant som inte...

Dricksvattnets ursprung

Om vattnet stängs av

Du hittar alltid information om avstängningar under rubriken driftinformation på vår startsida. Vid planerade vattenavstängningar får du ett sms till de/det mobiltelefonabonnemang som finns registrerade på din fastighet innan. Vid akuta läckor skickar vi också ett sms till våra kunder som är anslutna till vår sms-tjänst. Att tänka på innan vattnet stängs av Tappa upp vatten för att...

Avloppsvatten

Det vatten som finns här på jorden är samma vatten som funnits här i alla tider, så det gäller att vi tar hand om det på bästa sätt. Kiss, bajs och toapapper är varmt välkomna till avloppet. Allt annat ska tas om hand på annat sätt. Klicka på bilden för förstoring.       

Våra reningsverk

Roslagsvatten har hand om 21 avloppsreningsverk i våra 5 kommuner. Förutom våra egna verk, sköter vi också driften av ytterligare 3 stycken. Det minsta verket är dimensionerat för 40 personer och det största för 40 000.Vi tar regelbundet prover på ledningsnätet, när avloppsvattnet når reningsverket, under reningens gång och vid utloppet.Här renas vattnet där du borI Österåker har vi ansvaret för...

Vad är dagvatten?

Klicka på bilden för att föstora.[lightbox] [/lightbox] Dagvatten behöver vanligtvis inte renas på samma sätt som spillvatten (från toaletter, bad, disk och tvätt) i avancerade reningsverk, men ofta behöver genomgå enklare rening i exempelvis en dagvattendamm. I naturen rinner en del av regnvattnet ner i marken. Om det kommer mycket regn kan det rinna på markytan och bilda...

Paginering

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …
  • ›› Nästa sida
  • Sista » Sista sidan

Vi möjliggör hållbara samhällen. Just nu tillhandahåller vi våra tjänster i: Ekerö, Knivsta, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker

Roslagsvatten AB

Post- och fakturaadress:
Box 437, 184 26
Åkersberga

Besöksadress:
Sågvägen 2

Organisationsnummer:
556142-2394

Kundservice

Öppet idag
kl. 08:00-16:00

Tel. 08-540 835 00

info@roslagsvatten.se

Frågor & Svar

Pressrum

Pressbilder
Presskontakter

Följ oss på Facebook

Följ oss på Instagram

Följ oss på LinkedIn